Synpunkter och klagomål

Inom utbildningsverksamheterna ser vi synpunkter och klagomål som en del i vårt kvalitetsarbete. Dina åsikter är därför viktiga och ger oss möjligheter att förbättra vår verksamhet.

Synpunkt

En synpunkt innebär att du har förväntningar på vår verksamhet som

  • inte har uppfyllts
  • har uppfyllts mer än väl (beröm)
  • ett förslag som berör kvaliteten på vår verksamhet.

Har du synpunkter är du välkommen att kontakta personalen eller rektor.

Klagomål

Ett klagomål innebär att vår verksamhet inte uppfyller krav och mål som anges i olika författningar, till exempel skollagen.

Ett klagomål är alltid av negativ karaktär och gäller dig eller en närstående till dig. Vi är skyldiga att svara dig med ett förslag på åtgärd.

Så här gör du när du har ett klagomål:

  1. Kontakta verksamheten: Har du ett klagomål på något inom skolan eller försklan bör du i första hand vända dig till personalen. Kontakta exempelvis ansvarig förskollärare eller lärare. Tycker du inte att du får rätt hjälp eller gehör kan du i stället vända dig till rektorn. Du kan också vända dig direkt till rektorn om du anser att problemet är allvarligt

  2. Kontakta rektorn

  3. Kontakta skolchefen: Om du vill kan du vända dig direkt till skolchefen. Hit vänder du dig också om du inte är nöjd med hur ditt ärende hanterats av personalen eller rektorn. Du har rätt att lämna klagomål anonymt men om du vill ha en personlig återkoppling på ditt ärende behöver du lämna namn och kontaktuppgifter.

    Du kan lämna dina klagomål digitalt via e-tjänsten eller genom att ladda ner en pdf-blankett.

    Har du inte möjlighet att registrera dina klagomål digitalt går det bra att skicka dem med post till den verksamhet som berörs eller till skolchefen.

Vad händer när du lämnat ett klagomål?

Vi kontaktar dig inom 14 arbetsdagar. När ditt klagomålsärende avslutas får du ett skriftligt svar. Om du valt att vara anonym så utreds och dokumenteras klagomålet, men ingen återkoppling kommer att ske. Observera att alla inkomna klagomål blir allmänna handlingar som måste lämnas ut om någon begär dem. Som regel råder inte sekretess för anmälningar som kommer till en klagomålshanteringsfunktion. Bara i enskilda fall kan personuppgifter skyddas om personen har skyddade personuppgifter eller riskeras att förföljas.

Frågor om klagomålshanteringen

Kontakta rektorn eller skolchefen.

Är du inte nöjd med skolchefens hantering av ditt ärende?

Om du inte är nöjd med skolchefens hantering av ditt ärende kan du göra en anmälan till Skolinspektionen.

Länk till skolinspektionen.se.

Uppdaterad den 17 februari 2025,

Länk till e-tjänst för klagomål mot utbildning

Utbildning & Barnomsorg

Skolchef
Nicklas Nilsson
0942-141 01
nicklas.nilsson@dorotea.se

Rektor Grundskola F-9 samt Risbäcks fjällskola
Anna Bryggman
0942-141 02
anna.bryggman@dorotea.se

Biträdande rektor Grundskola F-9 samt Risbäcks fjällskola
Tomas Forslund
0942-140 96
tomas.forslund@dorotea.se

Rektor förskola
Sara Mårtensson
Telefon: 0942 - 141 03
sara.martensson@dorotea.se

Studie- och yrkesvägledare grundskola
Anna-Karin Dahlström
Telefon: 0942-141 28
anna-karin.dahlstrom@dorotea.se

Expedition Strandenskolan
Viktoria Isaksson
Telefon: 0942 - 141 00
viktoria.isaksson@dorotea.se

_____________________________

Lärcentrum

Enhetsansvarig/rektor
Sara Norlin
Telefon: 0942 - 141 91
sara.norlin@dorotea.se

Studie- och yrkesvägledare vuxenutbildning
Anna-Karin Dahlström
Telefon: 0942-141 28
anna-karin.dahlstrom@dorotea.se

______________________________

Ansvarig nämnd
Kommunstyrelsen
info@dorotea.se