Betyg
Betygen ska spegla elevernas kunskap och betygssättningen granskas särskilt i relation till skolornas resultat i de nationella proven. Betyg sätts från årskurs 6 och från årskurs 1-5 ges skriftliga omdömen terminsvis. Omdömena ska vara ett komplement vid utvecklingssamtal.
Läraren ska följa och bedöma elevernas kunskapsutveckling på ett medvetet och pedagogiskt sätt. Bedömningarna hänger samman med undervisningen och ska kartlägga och värdera elevernas kunskaper, återkoppla för lärande, synliggöra praktiska kunskaper och utvärdera undervisningen.
Elevernas kunskaper bedöms utifrån nationella kunskapskrav. Det finns kunskapskrav för alla skolans ämnen och kurser. Kunskapskraven beskriver vad som krävs i olika årskurser och på gymnasial nivå för godtagbara kunskaper och för olika betyg.
Ett kollegialt arbete inom och utanför den egna skolan är nödvändigt och värdefullt för att skapa en gemensam förståelse av kurs- och ämnesplanerna med sina kunskapskrav. För att underlätta det här arbetet tar Skolverket fram olika former av stöd som till exempel nationella prov, bedömningsstöd och kommentarmaterial till kunskapskraven. Syftet är att uppnå en likvärdig och rättvis betygssättning.
Skolverket sammanställer varje år betyg och meritvärden för samtliga skolor i landet, och samlar informationen i databasen Siris. Det går att söka och sortera i databasen.