Kommunens krisberedskap
Dorotea kommun arbetar för att ta fram informationspunkter och du har möjlighet att bestämma var!
I händelse av en kris är det viktigt att information når alla i kommunen. Så långt som möjligt kommer ordinarie kommunikationsvägar att användas som kommunens webbplats. Vid extremväder och el avbrott kan svårighet att ring larmcentralen via 112 eller söka information via telefonen uppstå. Det är då viktigt att planera för andra sätt att kunna nå ut med information. När något händer som gör att kommunens ordinarie kontaktvägar inte längre fungerar kan kommunen aktivera informationspunkter som du kan söka dig till för att ge och ta emot information.
Vad är en informationspunkt?
En informationspunkt är en fysisk plats i kommunen där kommunen kan delge och ta emot information i händelser där vi inte kan användande våra vanliga kontaktvägar. En informationspunkt kan exempelvis vara en byaförening, ett bibliotek eller en anslagstavla vid en korsning där många passerar. När en kris inträffar, oavsett om det är en naturkatastrof, ett tekniskt fel eller en annan kris, blir informationspunkter en viktig förmåga. Genom att vara förberedda och informerade kan vi alla bidra till att hjälpa varandra och hantera kriser på bästa möjliga sätt.
Formulär
Fyll i formuläret nedan senast 30 september, blankett finns även på biblioteket för att fylla i det fysiskt. Bland alla inkomna svar lottar vi ut en krislåda värde 2500kr!
Här kan du söka information vid en kris:
• Gå in på kommunens webbplats eller Facebook
• Lyssna på Sveriges Radio P4 lokalkanalen. Lyssna på bilradion om du saknar annan radio.
• Håll kontakt med dina grannar och se till så att de också klarar sig.
• Ringa det nationella säkerhetsnummret 113 13
Media (nyhetsmedia elr sociala medier)
• Informations och trygghetspunkter
• Kommunens växel