Konsumentvägledning

Som konsument gör du många val varje dag, ibland kan det bli fel och då kan du kontakta konsumentvägledaren.

Som konsumentvägledare kan jag ge dig kostnadsfri, oberoende vägledande rådgivning när det gäller:

  • Vilka rättigheter och regler som gäller för dig som är konsument.
  • Är missnöjd med en vara eller tjänst?
  • Vill ha råd inför köp av vara eller tjänst.
  • Vill få råd om privatekonomi.

Som konsumentvägledare talar jag inte om "vem som har rätt eller fel". Mitt uppdrag är att ge vägledning enligt lagstiftningen till dig som konsument så att frågan får en lösning. Konsumentvägledaren har tystnadsplikt.

Konsumentköplagen gäller när du som konsument handlar en vara av en företagare. Konsumenttjänstlagen gäller när du som konsument köper tjänst av en företagare. 

Lag om distansavtal och avtal utanför affärslokaler gäller när du handlar via internethandel, postorder och telefonförsäljning. Lagen gäller även när du köper av en försäljare som kommer till ditt hem. 2014-06-13 förändras lagen så att den även gäller när du handlar på gator och torg.

Du som är folkbokförd i Dorotea kommun kan vända dig till konsumentvägledaren i kommunen. Du kan även kontakta Hallå konsument antingen per telefon eller via hemsidan. Kontaktuppgifter hittar du här till höger.

Uppdaterad den 14 november 2022,

Mer information

Hallå konsument är en rikstäckande upplysningstjänst som samordnas av Konsumentverket. Hit kan du vända dig med frågor om köp av varor och tjänster, villkor i avtal, reklamationer, att handla hållbart och annat som du som konsument behöver hjälp med. 

Telefon: 0771-525 525

Länk till hallakonsument.se

Konsumentvägledning

Konsumentvägledare
Nicke Grahn
Telefon: 0942 - 140 00 (växel)
nicke.grahn@dorotea.se