Trygghetslarm
Trygghetslarm gör din vardag säkrare
Vad är trygghetslarm?
Ett trygghetslarm är till för dig som vill leva ett självständigt liv i eget boende och samtidigt vill vara säker på att du alltid får hjälp när du behöver. Tanken med trygghetslarm är att du ska känna dig trygg dygnet runt.
Hur gör jag när jag behöver hjälp?
Då trycker du på larmknappen i två sekunder. Du kan även trycka på den röda knappen på trygghetstelefonen. Larmknappen kan du antingen låta hänga runt halsen eller ha som ett klockarmband.
Vad händer när jag trycker på larmknappen?
Trygghetstelefonen ringer upp larmcentralen och öppnar en röstförbindelse så att operatören kan tala med dig.
Det kan till exempel låta såhär:
"Hej Lisa, vad kan jag hjälpa dig med?"
Operatören kallar sedan på den hjälp du behöver.
Vad händer om jag trycker på larmknappen av misstag?
När operatören frågar vad du vill ha hjälp med, meddela då bara att du kom åt knappen av misstag.
Ska jag alltid ha larmet på mig?
Ja, du ska alltid ha larmknappen på dig. För du vet aldrig när du behöver hjälp. Och du ska inte vara rädd för att knappen blir blöt. Den klarar väta även när du duschar, badar eller diskar med den på.
Vad gör jag om mitt armband eller halsband är trasigt?
Kontakta din hemtjänstgrupp. De hjälper till så att du får ett nytt. De kan även hjälpa till om det är något annat som krånglar med ditt trygghetslarm.
Såhär gör du för att ansökan om trygghetslarm
För att ansöka om trygghetslarm tar du kontakt med biståndshandläggaren på telefon eller ansöker skriftligt genom att fylla i blanketten nedan och skicka in.