Hemhjälp, hemtjänst
Om du på grund av ålder, funktionsnedsättning eller långvarig sjukdom har svårt att klara dig själv kan du ansöka hos Dorotea kommun om olika former av stöd och hjälp i hemmet. Målsättningen är att du ska kunna bo kvar i ditt hem så länge som möjligt.
Alla har olika behov, och kommunens uppgift är att se till att du får det stöd just du behöver. Det kan handla om hemtjänst, trygghetslarm eller matleverans – eller en kombination av dessa. Omfattningen kan variera mellan hjälp några timmar i månaden till hjälp flera gånger per dag.
På de här sidorna kan du läsa mer om de olika insatserna som erbjuds dig som bor i eget hem.
Det här kan du få hjälp med
Du kan få hjälp med exempelvis inköp, tvättning, städning och personlig omvårdnad. Du kan även få hjälp på kvällar och nätter. Det är ditt behov som styr hur och när tjänsten utförs.
Du kan även ansöka om att få trygghetslarm för att kunna kalla på hjälp i akuta situationer. Den hjälp du kan få beror på din situation och bedöms enskilt.
Länk till information om trygghetslarm
Hemmet - personalens arbetsmiljö
Hemtjänstens personal går in i ditt hem med respekt för att det är just ett hem. Det är också hemtjänstpersonalens arbetsplats, där hon eller han har rätt att ställa krav på en god arbetsmiljö, exempelvis en fungerande städutrustning.
Det kan också bli aktuellt med olika arbetstekniska hjälpmedel i bostaden för att underlätta både för den enskilde och personalen.
Kontakt
Om du behöver hjälp i hemmet på grund av hög ålder, fysisk funktionsnedsättning eller långvarig sjukdom ska du kontakta vår biståndshandläggare som utreder ditt behov och rätt till stöd. Se kontaktinformation i kontaktrutan till höger.