Ansökan och avgifter
När du som är äldre eller har en långvarig sjukdom vill ansöka om stöd, exempelvis hemtjänst, trygghetslarm eller särskilt boende, ska du i första hand kontakta socialtjänstens biståndshandläggare.
Handläggaren kan hjälpa dig med information kring din ansökan och utreder ditt behov av hjälp.
Om du omfattas av LSS (Lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade) ska du vända dig till en LSS-handläggare inom socialtjänsten för att ansöka om stöd och få mer information.
Om du har en psykisk funktionsnedsättning och omfattas av SoL (Socialtjänstlagen) ska du vända dig till en socialsekreterare.
Avgifter
Några avgifter beräknas utifrån din inkomst, vissa är fasta belopp. Ta gärna kontakt med en avgiftshandläggare för att få mer information om vad som gäller för just dig.
Avgiftsregler i korthet:
- Avgiften för vård och omsorg i hemmet (hemtjänst), boendestöd och när du bor i särskilt boende beror på din inkomst, vad du betalar för bostaden och hur mycket hjälp du får. Är du gift eller i partnerskap baseras avgiften på era gemensamma inkomster och kostnader. Det finns en gräns för hur hög vårdavgift som får tas ut per månad. Om du får hemsjukvård betalar du en månadsavgift oavsett antal besök. Hemsjukvården kostar dock inget om du redan betalar vårdavgift för hemtjänst.
- Vissa hjälpmedel som du lånar, till exempel rollator eller manuell rullstol, kan du behöva betala en avgift för.
- Trygghetslarm har en fast avgift som regleras en gång om året. Har du hemtjänst räknas kostnaden för larmet in som en del av vårdavgiften.
- För matleverans, det vill säga om du får lagad mat hemkörd till din bostad, tas en avgift ut. Om du bor på ett vård- och omsorgsboende eller i annan bostad med särskild service betalar du en hel abonnemangsavgift för frukost, lunch och kvällsmål.
- Anhörigstöd är i regel kostnadsfritt.
Handläggningstid
När utredningen är klar får du ett skriftligt beslut så snabbt som möjligt. Tänk på att olika ärenden kan ta olika lång tid eftersom bedömningar görs i varje enskilt ärende. Generellt bör dock inte handläggningstiden för boende överstiga tre månader.
Du kan anlita ett ombud
Om du behöver hjälp när du ansöker om stöd kan du anlita en utomstående person, till exempel en anhörig eller nära bekant, som hjälper dig att föra din talan. Du ger då en annan person fullmakt att vara ditt ombud.
Rätt till tolkhjälp
Om du inte talar eller förstår svenska, eller om du är allvarligt hörsel- eller talskadad, har du rätt till tolkhjälp vid din kontakt för utredning av stöd. Det är alltid myndigheten (Dorotea kommun) som ytterst avgör om tolk ska anlitas och som bokar tolktjänst.
Rätt att överklaga
Om du får avslag på din ansökan har du rätt att överklaga beslutet. Din handläggare kan informera dig om hur du gör.