Så förbereder vi för framtidens socialtjänst

Just nu görs läges- och behovsanalyser, det vill säga en inventering i berörda verksamheter, samtidigt som kunskap om framtidens socialtjänst sprids till medarbetare.

I verksamheterna kommer man under våren märka av att informationen ökar och att en del administrativa ändringar planeras och förbereds. Det innebär bland annat nya lagparagrafer i verksamhetssystem som ska stämma överens med den nya lagen. Framöver planeras dialoger med brukare och medborgare i kommunen för att undersöka hur deras behov ser ut.

Hur och på vilket sätt det dagliga arbetet påverkas i och med ny lag, kommer att variera mellan verksamheter och bli en aktuell fråga i de olika verksamhetsområdena framöver.

Gemensamt för alla verksamhetsområden är ett stärkt fokus på:

  • Jämställdhetsarbete – socialtjänsten ska främja jämlika och jämställda levnadsvillkor i allt från styrning och ledning, till bemötande, handläggning och uppföljning.
  • Kunskapsbaserad verksamhet – vilka metoder och arbetssätt har vi, och vilka ska vi ha?
  • Är vi lätt tillgängliga för våra brukare/klienter?
  • Jobbar vi med ett integrerat förebyggande förhållningsätt i arbetet med våra brukare/klienter?
  • Har vi ett upparbetat barnrättsperspektiv i vår verksamhet, hur kan vi stärka det arbetet?

Vi står inför flera utmaningar och behöver anpassa arbetet efter våra lokala behov och förutsättningar. Den nya socialtjänstlagen kommer att ge oss en ram för det, så att vi kan fortsätta erbjuda samhällstjänster av högsta kvalitet till invånare i alla generationer.

Gå gärna in på SKR:s hemsida för mer information och exempel.

Länk till Framtidens socialtjänst | SKR

Uppdaterad den 5 mars 2025