Avfallsregistret

Verksamheter där det uppkommer eller hanteras farligt avfall omfattas sedan länge av en skyldighet att anteckna uppgifter om farligt avfall. Från 1 augusti 2020 utökades och ändrades anteckningsskyldigheten. Det innebär framför allt att skyldigheten preciserats vad gäller hur och vad som ska antecknas.

Det nya avfallsregistret innebär att antecknade uppgifter om farligt avfall ska rapporteras in till ett digitalt nationellt avfallsregister hos Naturvårdsverket. Rapporteringen till avfallsregistret ska ske senast två arbetsdagar efter den tidpunkt då anteckningen ska vara förd.

Alla verksamheter där det uppkommer eller hanteras farligt avfall omfattas av kravet på att föra anteckningar om det farliga avfallet och att rapportera till det nya avfallsregistret. Det finns inga nedre gränser i fråga om till exempel mängden farligt avfall eller storlek på verksamheten.

Vad är syftet med avfallsregistret och hur ska det användas?

Syftet med avfallsregistret är att få bättre koll på det farliga avfallet i Sverige. Ca två miljoner ton farligt avfall per år produceras i Sverige men statistiken är bristfällig och uppföljningen av flödet av farligt avfall är svår för tillsynsmyndigheter. Sverige ska kunna följa EU:s lagstiftning om avfall, bland annat krävs elektroniska register över farligt avfall. Detta är i ett led för att förbättra spårbarheten för farligt avfall inom EU.

Tillsynsmyndighet ska kunna ta del av registret för tillsynsutövning, vilken information de kan hämta ut är anpassat enligt GDPR. Rapportörer kan inte hämta ut information från registret för eget bruk.

Hur vet man om ett avfall är farligt?

Farligt avfall är exempelvis uttjänta batterier, glödlampor och andra ljuskällor, lösningsmedel, använda oljor, rengöringsmedel, vissa bekämpningsmedel, färg och limrester, och elavfall

Om det farliga avfallet kommer från en produkt som innehåller farliga ämnen ska det vara märkt med symboler eller förklarande text. Produktens säkerhetsdatablad ska innehålla information om produktens farliga egenskaper. Farligt avfall märkt med asterisk (*) vid avfallskoden och mer information finns på naturvårdsverkets hemsida (Naturvårdsverkets guide för hur farligt avfall klassas inför registrering).

Länk till information om klassning av avfall: https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svensk-forfattningssamling/avfallsforordning-2011927_sfs-2011-927

Farligt Avfall från verksamheter

I de fall du själv transporterar bort det farliga avfallet från verksamheterna kan du anses vara både insamlare och transportör. Transport av farligt avfall är tillståndspliktig eller anmälningspliktig och du behöver upprätta ett transportdokument inför transport.

I de fall du anlitar en godkänd transportör för borttransport av verksamheternas farliga avfall behöver du upprätta ett transportdokument tillsammans med transportören. Detta görs vanligtvis av transportören men du som fastighetsägare behöver signera dokumentet inför borttransport.

Farligt avfall från egen verksamhet

När farligt avfall uppstår till följd av din egen verksamhet, exempelvis vid underhåll och reparation som du själv utför anses du utgöra avfallsproducent och du har därmed antecknings- och rapporteringsskyldighet samt är ansvarig för att ordna borttransport.

Om du har anlitat en extern service- eller underhållsentreprenör räknas denne som avfallsproducent och har antecknings- och rapporteringsskyldighet. Entreprenören bör då också kunna ordna borttransport av det farliga avfallet.

Vad gäller i de fall en avfallsentreprenör anlitas som ombud för anteckning och rapportering?

Den som ska lämna uppgifter till avfallsregistret har rätt att använda sig av ombud. Det är dock fortfarande den som har skyldigheten att anteckna och rapportera enligt bestämmelserna i avfallsförordningen som bär ansvaret för att se till att kraven uppfylls. De anteckningar som ska rapporteras till avfallsregistret ska fortfarande finnas hos den verksamhet som är anteckningsskyldig och sparas där minst tre år.

Om ombud anlitas för att sköta anteckning och rapportering är det därför viktigt att den anteckningsskyldige säkerställer tillgång till anteckningen under hela perioden. Det finns inga specifika krav på hur fullmakten mellan anteckningsskyldige och ombudet utformas, däremot är det anteckningsskyldiges ansvar att den utformas på ett sätt så att alla krav uppfylls. Det är tillsynsmyndigheten som kan vilja se fullmakten och kontrollera behörigheten för ombudet.

När behövs tillstånd för transport av avfall respektive anmälan om transport?

Transport av andras avfall ses som regel som yrkesmässig transport och kräver tillstånd från länsstyrelsen i enlighet med avfallsförordningen. Den som transporterar avfall som uppkommit i eller i samband med sin egen yrkesmässiga verksamhet behöver ansöka om tillstånd om mängden farligt avfall som ska transporteras överskrider 100 kilo eller 100 liter avfall per år.

Som avfall i egen verksamhet räknas avfall som uppkommer i samband med service, underhåll eller liknande arbeten. Om du transporterar avfall som uppkommit i egen yrkesmässig verksamhet behöver du lämna in en anmälan om mängden är mindre än 100 kilo eller 100 liter per år.

Både ansökan om tillstånd och anmälan görs till Länsstyrelsen.

Länk till mer information om tillstånd och anmälan: https://www.lansstyrelsen.se/vasterbotten/miljo-och-vatten/miljofarlig-verksamhet/avfall/transport-av-avfall.html

För återkommande transporter som omfattas av anmälningsplikt är det tillräckligt att anmälan görs vart femte år.

Miljösanktionsavgift

Det har införts en bestämmelse om miljösanktionsavgift för den som inte rapporterar uppgifter till avfallsregistret inom föreskriven tid. Den ska tillämpas från och med januari 2022.

Mer information

Länk till mer information: https://www.naturvardsverket.se/vagledning-och-stod/avfall-farligt-avfall/rapportera-till-avfallsregistret/informationsmaterial/

Uppdaterad den 19 oktober 2021,