Snöskottning och halkbekämpning
Dorotea kommun ansvarar för vinterdriften på många gator och vägar i Dorotea. Det finns några undantag där till exempel Trafikverket ansvarar för vinterdriften av Storgatan/E 45, eller mindre enskilda vägar där privatpersoner eller en vägförening ansvarar för snöröjningen.
Kommunens ansvar
Snöröjningen på kommunens gator påbörjas vid 5 centimeter snödjup under vardagar och 8 centimeter snödjup på helger.
Normalt sker snöröjning från 05:00 nattetid, men andra tider kan bli aktuella beroende på yttre omständigheter.
Kommunen ansvarar för att ploga vägar i följande ordning:
- Gång- och cykelvägar samt busshållplatser
- Kommunens huvudgator
- Bostadsgator
Vid plogning skottas inga infarter.
Isrivning
När vägen blivit ojämn och spårig på grund av packad snö isriver kommunen vägarna. Då skottas även infarter.
Halkbekämpning
Halkbekämpning ska påbörjas snarast inom en timma efter det att halka uppstår. Normalt påbörjas sandning 05:00 nattetid, men andra tider kan bli aktuella beroende på yttre omständigheter.
Fastighetsinnehavarens ansvar
- Klipp bort grenar som är i vägen för snöröjningsfordon.
- Ta bort träd och buskar som skymmer sikten, såväl sommar som vintertid.
- Grenar och felaktigt placerade träd och buskar vid tomtgränsen försvårar för snöröjningsfordon att ta undan snö och hålla fri sikt i korsningar. När snön lägger sig på växtligheten försämras sikten ännu mer.
- Avlägsna snö och is från gångbanan utanför sin fastighet.
Snö från tomt, gårdsinfarter eller liknande får inte läggas ut på gatumark eller annan allmän plats. Tänk på dina grannar, om du skottar ut din snö på vägen är det grannarna som får in den på sin uppfart när kommunen snöröjer.
Fastighetsinnehavare ska själv transportera bort snö från sin tomt. Parkera din bil så att plogning kan ske så smidigt som möjligt. Beroende på väderläget kan snöröjning ske när som helst under dygnet.
Skador
Kommunens ansvar
Skador kan tyvärr inträffa vid snöröjning på bland annat staket, brevlådor, häckar och liknande. Ifall olyckan skulle vara framme är kommunen ansvarig att ersätta fastighetsinnehavaren.
Fastighetsinnehavarens ansvar
Utesluta skaderisken genom att placera brevlådor och sopkärl inne på tomten samt markera staket och häckar med käppar i tomtgräns. Skador på felplacerade brevlådor och sopkärl ersätts inte. Snarast meddela kommunen vad som inträffat.
Mer information
Vid frågor eller anmälan om skador, kontakta kommunens växel, 0942-140 00 och be att få prata med GVA-ansvarig.
Vill du felanmäla?
- För vägar som Dorotea kommun ansvarar för, gör felanmälan via Infracontrol genom att klicka här: Länk till felanmälan.
- För väg 45, gör felanmälan på Trafikverkets hemsida genom att klicka här: Länk till felanmälan väg: drift och underhåll.