Remiss renhållningsordning
Renhållningsordning är samlingsnamnet för avfallsföreskrifter och avfallsplan. Den är ett av verktygen för att styra och följa upp avfallshanteringen.
Ny renhållningsordning
Dorotea kommun ska besluta om en ny renhållningsförordning utifrån ändringarna i miljöbalken, avfallsförordningen, deponeringsförordningen och naturvårdsverkets föreskrifter.
Den nya renhållningsordningen omfattar de nya kraven som ställs på den kommunala avfallshanteringen med matavfallsinsamling, reglering kring hur bygg och rivningsavfall skall hanteras och redovisas samt vilka fraktioner som ska avgiftsbeläggas och för vilken typ av verksamhet.
Synpunkter skickas till info@dorotea.se, märkt: Renhållningsordning Remiss KS-2022-0291-450.
Frågor angående remissen hänvisas till Andreas Karlsson, renhållningsansvarig.
Ingående handlingar
(Klicka på länkarna för att ladda ner handlingarna som PDF).
Remissbrev Renhållningsordning
Förslag till lokala renhållningsföreskrifter